Syltet flytter sammen med Cofoco
Syltede grøntsager er meget mere end rødbede på leverpostej. Det har iværksættervirksomheden Syltet for alvor cementeret med deres serie af syltede sprøde grøntsager, som adskiller sig markant fra de andre sylteprodukter på hylderne. Det har de gjort så godt, at Cofoco Food også har set potentialet.
”Det er et rent produkt hele vejen igennem. Ingen tilsætningsstoffer, kun gode danske råvarer, god smag og en helt unik sprød konsistens,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen fra Cofoco Food, der lægger vægt på, at Syltet mestrer det gamle håndværk og passer ind i virksomhedens visioner om at anvende flere lokale, økologiske grøntsager og producere så enkelt og bæredygtigt som muligt.
De to virksomheder har netop besluttet at indgå et samarbejde og starte en lille ny syltefabrik hos Cofoco Food i Kastrup.
Samme værdier og opskrifter
Rie Schimmell startede Syltet i maj 2017. Siden da har hun selv syltet tonsvis af grøntsager helt fra bunden og gjort sig umage med at finde de bedste danske råvarer og udvikle det gamle håndværk, så grøntsagerne bevarer deres smag og sprødhed under syltningen.
”Ideén opstod, fordi jeg ofte spiser på restaurant. Her har de alle mulige lækre syltede grøntsager. Men jeg kunne ikke finde samme kvalitet og variation i butikkerne, ” fortæller Rie Schimmell, der glæder sig til at flytte ind i Cofocos storkøkken og sammen med dem udvikle sin virksomhed.
”De har et super fedt brand og en god iværksætter-ånd, og så er de jo eksperter indenfor produktion og distribution af fødevarer. Jeg kunne ikke finde en bedre samarbejdspartner,” fortæller Rie Schimmell, der stadig vil stå i spidsen for Syltet, hvor alt drives efter samme værdier som før.
”Den største forskel bliver, at det ikke længere er mine hænder, som skræller alle gulerødderne,” forklarer hun.
De bedste frem for de største
Forud for indflytningen har Rie Schimmell sammen med Cofoco Foods kokke lavet flere prøveproduktioner, så de er helt sikre på at ramme den samme gode kvalitet hver gang. Alt er stadig håndlavet efter samme opskrifter, og Rie Schimmell vil også fortsat deltage i selve produktionen.
”Det er sjovt og inspirerende at arbejde sammen med Rie, som er meget passioneret og vidende. Og så passer det godt ind i vores åbne og innovative virksomhedskultur at kunne hjælpe mindre producenter på vej,” fortæller Kåre Find Nielsen.
Selvom ambitionerne er høje og drømmene store, er de to samarbejdspartnere enige om, at målet langt fra er at indtage alle supermarkedshylderne.
”Forhåbentlig kan vi skabe mere omsætning og større indtjening, men det er ikke det, der driver os,” siger Kåre Find Nielsen, og Rie Schimmell supplerer:
”Det må aldrig blive et spørgsmål om pris på bekostning af kvalitet. Det er meget sjovere at være de bedste end at være de største.”
Syltets produkter sælges allerede i Mad&Vin i Magasin samt en lang række delikatesseforretninger.